Op nummer 3 staat Daniel, die er op zijn eentje voor verantwoordelijk was dat de Vlaamse jeugd niet meer enkel op vrijdagavond, maar ook op zaterdagavond begon uit te gaan. Altijd gehuld in smetteloze witte pakken, schoenen en tanden, bracht "Maar op zaterdagavond" bij zijn avant-première in 1975 een ware revolutie teweeg in het casino kursaal in Oostende. Drie vierde van de zaal verliet het casino kursaal na één strofe, gechoqueerd door het expliciete sexuele karakter van de tekst, en daarna is Daniel niet meer welkom geweest in parochiezalen tot in 1984. Ook in het verre Iran werd dit nummer met ongeloof aanhoord, en weinigen weten nog dat Daniel zijn tijd ver vooruit was door 17 jaar voor Salman Rushdie een fatwa van Ayatollah Khomeini op zijn nek te halen. Enkel door bemiddeling en voorspraak van zijn muzikale copain Suleyman Islam ofte Tony Winter werd deze vloek omgebogen in tien weesgegroetjes en een onzevader.
Afgezien van de revolutionaire tekst bracht "Maar op zaterdagavond" ook muzikaal een revolutie teweeg, omdat velen dit als de eerste echte drum 'n bass plaat beschouwen.

1 opmerking:
De hoes van deze plaat is sereen maar wel oprecht. Net zoals zijn kostuum. dat is ook zeer sereen omdat het wit is. Wit is de kleur van bruidsjurken en het ja-woord is sereen en in de meeste gevallen ook oprecht.
Een reactie posten