zaterdag, september 04, 2004

Waar andere blogs stoppen, daar gaat deze blog verder. Grenzen verleggen, daar draait het hier om. Geen zwaar moreel dilemma wordt uit de weg gegaan, geen enkel taboe wordt ondoorbroken gelaten. Dit is van in het beginne het handelsmerk van deze blog geweest, is het nog altijd, en zal het ook voor altijd blijven. Net zoals Yves "duivensport is topsport" Leterme wil ik alles bespreekbaar maken, weliswaar bekeken vanuit het standpunt van respect voor het leven. En zoekende naar het positief alternatief.

Deze week schotel ik jullie en mezelf een moreel dilemma van jewelste voor. Louis "Ik ben voorstander van menselijke klonen, anders was Bruno er niet geweest" Tobback, verlicht despoot van het Leuvense en omstreken, is volop bezig om van de Leuvense homo autostradus een watje te maken. Ooit heeft de graag door Vincent "Ik ben een toffe peer" Van Quickenshit bezochte mens gezegd dat hij zelfs in het midden van de woestijn zou stoppen voor een rood licht, en dat is wat hij bij iedere Leuvenaar als mentaliteit wil zien. Daarvoor heeft hij zowat op elke niet bebouwde vierkante meter een onbemande camera gezet, en de maximum snelheid overal zo aangepast dat het niet uitmaakt of je nu door Leuven kuiert samen met je bejaarde oma, of er met je auto doorheen rijdt, je zal er net even lang over doen.

En hij heeft alle rode lichten op en rond de ring zo afgesteld, dat als je groen licht hebt bij het ene kruispunt, je automatisch rood licht hebt bij het volgende. Zowat het omgekeerde principe van een groene golf, waar de opeenvolgende verkeerslichten zo afgesteld zijn dat je wanneer je je aan de snelheidslimieten houdt, je telkens groen licht hebt. Omdat Louis nu eenmaal voor gelijke behandeling tussen bejaarde oma's en autobestuurders is, is hij dus voorstander van de rode golf. Maar wat heb ik nu ontdekt? Als je net iets te snel van verkeerslicht naar verkeerslicht rijdt, heb je wel een groene golf. Geloof me, een mens wordt toch een beetje nijdig van een rode golf, en toch een beetje blij van een groen exemplaar (ik ben er rotsvast van overtuigd dat geluk in van die kleine dingen zit). Dus wat is nu mijn dilemma?

a. Ik rijd een klein beetje te snel, maar niet snel genoeg voor een boete. Ik creëer hierbij mijn eigenste persoonlijke groene golf. Ik ben blij, ik ben gelukkig, en leef nog lang.
b. Ik hou me aan de regels, heb bij ieder verkeerslicht de tijd om in mijn neus te peuteren (want geef maar toe, dat is wat ook jij doet als je voor een rood licht staat), ik word nijdig, ik word ongelukkig, ik leef niet lang.

Zeg nu zelf, wat zou jij kiezen?

Geen opmerkingen: