donderdag, september 30, 2004

Oooooooo, wat zou ik graag eens deelnemen aan blind date. 'k Weet wel niet of dat nog bestaat, maar dat moet bijna wel, want het is en blijft een ijzersterk concept. Stammend uit de jaren tachtig, things were good when we were young.

Ik wil meedoen, niet voor de door de wind en regen geteisterde presentatrice, maar simpelweg omdat ik zo graag eens wil antwoorden op de vraag die ze daar altijd stellen, namelijk "Als je jezelf met een gebouw moest vergelijken, welk gebouw zou dat dan wel mogen wezen?"

Ik zou niet antwoorden met het voor vrouwen obligatoire "Ik ben geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, maar ik ben boterzacht als ik wat motten krijg van een macho", of het voor venten verplichte "Diep van binnen ben ik een teddy beer, en ik sla enkel met mijn vuisten als het echt, écht nodig is. Als mijn wijf bijvoorbeeld geen bier heeft gehaald, of als het eten aangebrand is."

Niets van dat alles, ik zou zeggen dat ik nog het best aanleun tegen de toren ven Pisa, want die staat ook wat schots.

Als je me ziet, zou je het niet zeggen, maar mijn linkerbeen is 17 procent korter dan mijn rechterbeen, en 17 procent is nu ook net de inclinatie van die toren. En als je me in de ogen kijkt, zien de meeste mensen het niet, gebiologeerd als ze zijn door mijn starre blik, maar mijn linker oog loenst wat. Uit testen bij de oogarts is gebleken dat het, je raadt het al, 17 procent scheel kijkt. En alsof dat nog niet genoeg was, ik heb drie keer mijn derde studiejaar moeten overdoen, en de eerste twee keren dat ik gebuisd was, haalde ik telkens 17 procent. Dat is net dat ietsje te toevallig om toevallig te lijken, me dunkt. Ik denk niet dat ik daarom overdrijf als ik hier durf te stellen dat ik de vleesgeworden toren van Pisa ben.

En dan lees je in je krant, en krijg je te horen dat ieder gehucht verbroederd is met een dorp uit een nieuw EU land, en dan wil je ook wel, voor één keer in je leven, trendy zijn, en dan wil je ook verbroederen. En dan is je volgende reisbestemming heel vlug gekozen.

Ik vrees voor de Pisotheken dat ik een bezoekje aan de Pisaanse toren zal brengen, en het verbroederen met het gesteente zal er niet van de poes zijn!

Geen opmerkingen: