dinsdag, oktober 26, 2010

Yves Leterme en Bart De Wever hebben het zakgeld van hun kinderen bij elkaar gelegd en aan mij gegeven, om met dat geld naar Quebec te reizen. Via via hadden ze gehoord dat in die Canadese provincie de Franstaligen wel intellectueel in staat waren om andere talen te leren. Ik werd op pad gestuurd om na te gaan of dat effectief zo was, en als dit het geval was, wat dan wel de oorzaak mocht zijn van die bij ons onbestaande francofone talenknobbel.

Tot ergernis van en met vele traantjes als gevolg bij de 3 kinderen van Yves (Liliane, Gertrude en Guido) en 4 kinderen van Bart (Gundolf, Eberhard, Adelhilde en Burghild) heb ik de opdracht aanvaard, en ben ik nu in Quebec, Canada. Montreal om nog preciezer te zijn.

Wonder boven wonder blijken de Franstaligen hier allemaal een andere taal machtig te zijn. Bart, Yves, bij deze, het gerucht klopt. Je had me ook beloofd dat ik nog een extra maand zakgeld van je kinderen kreeg (sorry, Liliane, Gertrude, Guido, Gundolf, Eberhard, Adelhilde en Burghild) als ik wist te achterhalen hoe dit kwam.

Wel, het is eenvoudig. De Franstaligen zijn in Canada omringd door Engelstaligen, die maar wat graag in de streek komen wonen, in een land waar de meerderheid Engels spreekt, met als buur en grote broer een land waar alleen Engels (en meer en meer een woordje Spaans) wordt gesproken.

De oplossing om onze Franstaligen Nederlands te leren spreken is bijgevolg supereenvoudig. Laat alle Fransen ipv Frans Nederlands spreken, en onze Franstaligen zullen rapper dan ze un deux trois kunnen zeggen ook wel een mondje Nederlands spreken.

Voila, simple comme bonjour!

PS: Voor mensen die graag een foto zien, er komen een paar foto blogs. Verre van chronologisch, maar laat me doen alsof die altijd vers van de pers komen...

4 opmerkingen:

Anoniem zei

ebamiallAl eens aan gedacht om eerst eens na te gaan of het gerucht wel klopt dat de franstaligen in Belgë geen Nederlands zouden kunnen?
Wel, ik woon nu tussen de walen (en ik word daar niet voor beloond, noch door Bart nog door Guy)en had gehoopt op die mannier mijn frans wat te oefenen. Helaas pindakaas! Mijn dorpsgenoten spreken mij allemaal in het quasi perfect nederlands aan.
Geen wonder: de kinderen daar krijgen al vanaf de derde kleuterklas één namiddag per week nederlands!

stielo zei

Er zijn Franstaligen die Nederlands kunnen, en er is denk ik een positieve evolutie, en je zal waarschijnlijk dicht bij de taalgrens wonen (waar misschien altijd al Nederlands werd gesproken?), enzovoort enzoverder.

Maar hoeveel van onze Franstalige federale ministers of toppolitici kunnen Nederlands? Elio is zelf nog maar een paar jaar bezig met Nederlands te leren, omdat hij eerste minister wil worden. Waarom is Nederlands niet verplicht in Franstalige scholen? In Vlaanderen is Frans dat bij mijn weten wel.

Maar laat me gewoon 2 persoonlijke voorbeelden geven.

Op een blauwe maandag heb ik 6 maanden bij een grote bank in het Brusselse gewerkt, en mijn 2 dichtste collega's waren Franstalig. Op die 6 maanden tijd hebben die welgeteld nul (je leest het goed, 0, zero, niks) Nederlandse woorden tegen me gezegd.

En in de tijd dat ik nog vakantiejobs deed, deed ik dat in Koksijde. Er zijn daar veel Franstalige toeristen, en hoeveel er de elementaire beleefdheid hebben om dankjewel of alsjeblieft te zeggen, ik heb ze niet geteld, maar het waren er niet veel. Er waren er wel zeer veel die geen woord Nederlands verstonden, of nog erger, die het niet wilden verstaan.

Ik heb wel de indruk dat het anders is bij de jongere generatie.

Anoniem zei

Quebecois spreken ook goed nederlands! Il va avoir à Montréal au moins une Québécoise qui parle néerlandais avec un drôle d'accent francais/anglais et parsemé de quelques mots allemand et chinois.

En espérant que tu ne te mettes pas à parler néerlandais avec un accent comme le mien dans les prochaines semaines :)
tot ziens!

Anoniem zei

putain!