dinsdag, februari 15, 2005

Ik ben een kind van de zee, en ik heb een groot deel van mijn jeugd nietsvermoedend in het Avondschemeringspad in Koksijde gesleten. Het was, afgezien van de vele verdorven en doorslechte stiefvaders met losse handjes, een schizofrene en aan lijm verslaafde loeder van een moeder, een plant als broer (hij stond er altijd op dat je hem aansprak met mijnheer rododendron, of het was er niet naast) en een kleptomane en dievegge als zus, een onbezorgde jeugd, waarin de lange, zorgeloze zomerdagen gesleten werden in politiekantoren allerhande, in asiel-, opvang- en afkickcentra, en sporadisch in serres. Een gemeente die zijn straten namen geeft als Avondschemeringspad, of Schoonjachtstraat, dat moest wel een gemeente zijn met een goede, voor zijn onderdanen bezorgde burgervader, dacht ik in die tijd, dus ging ik er van uit dat je al eens iets mocht mispeuteren, en dat dat vervolgens goedmoedig door de vingers zou gezien worden. Maar met een GB overvallen, of de dijk proberen op te blazen met een zelfgemaakte bom, ze konden er ook daar niet mee lachen.

Het heeft vervolgens nog vele jaren geduurd voor ik te weten kwam dat de gemeente geleid werd door een nietsontziende en aan grootheidswaanzin lijdende macchiavellistische machtswellusteling, die Napoleon en Hitler als rolmodel had, en dat de namen van de straten slechts dekmantels waren voor de harde realiteit in een kustgemeente. Net zoals in Vegas is er maar één wet in zo'n kustgehucht.

Maar nu wordt alles toch wat te gortig. Ze bouwen namelijk een nieuw gemeentehuis, daar in Koksijde, en wat is het plan om het in te huldigen? Dat willen ze doen op 6 juni 2006, wat op zich niks zegt, maar als ik het anders schrijf wordt het al veel duidelijker. 06-06-06, of 6-6-6, en de opening is om precies 6 uur, 6 minuten en 6 seconden. Je hoeft maar even te googelen om te weten dat 666 the number of the beast is, en dat de aanwezigen zich zullen mogen verwachten aan een zwavel- en sulfergeur, wat ze waarschijnlijk in eerste instantie zullen wijten aan het vele vuurwerk.

Maar u en ik weten wel beter, en ik zal ter verdediging van alle zwakken en goedgelovige mensen klaarstaan met emmers gewijd water, en een kruis!

Geen opmerkingen: