zondag, januari 16, 2011

In King's Canyon, ergens tussen Alice Springs en Ayers Rock, hebben creationisten of intelligent designers zich in stilte bezig gehouden. Wie van de twee soorten pipo's weet ik niet, maar het was een van de twee.


Wanneer je daar een wandelingetje maakt, kom je bordjes tegen, en die geven uitleg over de betekenis voor de aboriginals ('t is iets met dromen en grote beesten) en over de geologische ontstaansgeschiedenis. Dan staat er bijvoorbeeld op dat bordje "x jaar geleden was hier een zee". Waar die x zou moeten aangeven hoeveel jaar geleden dat was, is dat overal weggekrabd. Want er stond bv 150 miljoen jaar geleden. En creationisten of intelligent designers weten dat de aarde maar maximaal 10000 jaar oud is, en dat die 150 miljoen jaar per definitie fout moet zijn. Dus net zoals bij een win for life (TM), muggebeten of schaamluizen, krab, krab, krab, zegt de creationist of intelligent designer.

Ik schud meewarig mijn hoofd bij zoveel geconcentreerde domheid, en doe wat de wet van actie en reactie me aanraadt. Als reactie op dat gekrab ben ik op bedevaart gegaan. Nu is er in Australie geen Lourdes of Mekka te vinden, het is Shark Bay geworden.

Niet om daar de Grote Haai te aanbidden, en mijn hoofd in zijn muil te steken, maar om dankjewel te zeggen tegen stromatolieten. Ik heb de neiging om stromalotieten te zeggen, maar neen, het is wel degelijk stromalotieten. Een van de redenen dat ik dit hier kan typen en jij dit quasi ogenblikkelijk na mijn getokkel kan lezen is de vooruitgang, een andere is stromatolieten.

Stromatolieten zijn bacterieen die in zout water leven, en dat al 3,5 miljard jaar doen. Het zijn sociale beestjes, en door te leven bouwen ze dingen die er uitzien als een kruising tussen een rots en een koeiestront. Wat belangrijker is, het zijn zij die CO2 uit de atmosfeer gefilterd en zuurstof in de atmosfeer gebracht hebben. Zij hebben gedurende miljoenen jaren meer en meer zuurstof in de atmosfeer gebracht, en het leven (dieren, mensen. planten) zoals we het nu kennen mogelijk gemaakt. Waardoor ik dit hier kan typen, en jij lezen. Reden genoeg om dankjewel te gaan zeggen, toch?






Nu zijn ze bijna nergens meer te vinden, door het zoute water in Shark Bay (ander leven dat hen opeet is er niet mogelijk) is het een van de weinige plaatsen waar ze nog vrolijk bubbelen. Die belletjes op het water, dat is levende verse zuurstof, net uitgeademd door stromatolieten. Al 3,5 miljard jaar, elke dag opnieuw. Dat moet je verdienen!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

prachtige post. klinkt meer als reizen ook.

Gert zei

Als je iets meer wilt weten over hoe de Aboriginals de wereld zien, moet je maar eens het boekje 'The Songlines' van Bruce Chatwin lezen. Fascinerend!

Unknown zei

Prachtig! Nu weet ik hoe ik creationisten/intelligent designers kan herkennen: aan hun krabgedrag. Hmmm, ik denk dat ik er zelfs een persoonlijk ken... dat verklaart zoveel, he!

Anoniem zei

Dat is nu eens grappig commentaar!