dinsdag, september 14, 2010

In de reeks tips voor op reis, iedereen weet dat muggen hardnekkig zijn, maar ze zijn daar niet alleen in. Een Chinees is algauw een commercant, en de mensen die drank en souvenirs op de muur (t shirt of wall! cold beer! water! souvenir!) verkopen zijn geen muggen om zonder handschoenen aan te pakken. Loslaten doen ze niet rap. Ze achtervolgen je genadeloos, en zijn daarbij bijna even irritant als muggen 's nachts in je slaapkamer.

Zo besef je pas na een tijdje dat nadat je amy winehouse gewijs "no, no, no" hebt geantwoord op al hun vragen tot aankoop van het producten, je daarna zeker niet "yes, later" op hun vraag "later?" mag antwoorden, want dan volgen ze je gewoon. Dus altijd no blijven zeggen, en ook niet later. En als je iets als bijouw zegt, komt het ook goed (dat is hoop ik niet ga weg en sterf, maar ik heb niks nodig).

Peking en omstreken is afgewerkt, en eerlijk gezegd kan ik geen immens megalomaan paleizencomplex meer zien, waar alles verwijst naar de hemel. de keizer en draken. Ik snak naar iets als bokrijk of een terrasje aan zee, maar of dat er in Xian zal inzitten, dat is en blijft een vraagteken. Dat Xian al niet aan de zee ligt, is al geen goed voorteken...

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wouter, je moet eens in een krant bladeren en verbaasd zeggen: "dat is hier allemaal chinees voor mij".
Dat zou ik pas grappig vinden.

Unknown zei

Of een Chinees dat laten zeggen in 't nederlands... ;-)

Tessa zei

Tip 2 (die blijkbaar te laat komt): NOOIT 'ja' antwoorden al ze vragen 'you buy later?' want voor je het weet vinden ze je terug en eisen ze dat je koopt want 'now is later!'

Anoniem zei

In de reeks levenslessen van een oude vriend: 'Later is now'.