zaterdag, maart 12, 2011

Iedereen weet dat Zweedse kinderen vaak een kleine ijsbeer of een pinguin als huisdier hebben, en dat hele kleine kinderen zelfs samen met die pinguin slapen gaan. Niks dat zo goed helpt tegen nachtmerries als een guitige pinguin in je bed. Maar wat weten jullie, jullie beotiers, jullie coelecanthen eigenlijk over Nieuw Zeeland, en haar fauna en flora?

Die vraag stellen is ze eigenlijk al beantwoorden.

Gelukkig ben ik met een studiereis bezig, en kan ik na van noord naar zuid gereisd te hebben het een en ander over de Nieuw Zeelandse fauna en flora vertellen.

Eerst en vooral de fauna.

Mag ik je voorstellen, de toitoi.


Overal zie je de toitoi langs de wegen wuivend en wapperend in de wind. Taalkundigen en etymologen, 2 soorten die anders nooit overeenkomen, zijn het er roerend over eens dat de eerste 2 toi's van het Nederlandse toi toi toi gebaseerd zijn op hierboven getoonde plant. Waar de derde toi vandaan komt bij de Nederlanders, daar zijn al vele symposia en academische discussies over geweest, maar er is tot op heden nog geen consensus. Een van de belangrijkste scholen zegt van het Franse toi, en andere zegt dat Nederlanders amper het verschil kennen tussen 2 en 3. Als ze er ooit uitkomen, ik laat iets weten.

Verder wordt Nieuw Zeeland gekenmerkt door groene, rollende heuvels met witte stippen op. Dat groen, dat is overwegend gras, en de witte stippen, dat zijn beestjes die ze hier sheep noemen. In 't Nederlands worden dat algauw schapen. Naast vlees leveren die wol, en er is een grote kans dat de wollen trui die je de volgende winter koopt voor een stukje op een van onderstaande foto's rondloopt.



Als je niet kan slapen, qua tellen zouden deze foto's je wel even bezig moeten houden.

Wat dit is, fauna of flora, dat heb ik nog niet gevonden, maar je ziet deze ook overal.


En tot slot en mijn grote verbazing zijn de zwanen hier niet wit, maar zwart. Op de volgende foto ziet het ... eeeeuuhh ... zwart van de zwanen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij gaan onze pinguin zeer waarschijnlijk Herman noemen!

J&J

Unknown zei

Wouter, wat ben jij toch een kleine schabbernak... (ja, ja, ik weet dat dit 'kraag' betekent, maar volgens mij blijft dit klinken alsof het over een guitig en speels jongetje gaat, nem). Je begint je betoog met de suggestie dat de Toitoi tot de fauna behoort, maar volgens mij gaat het hier om een mooi exemplaar dat zich tot de flora mag rekenen. Tenzij die Toitoi natuurlijk aan je broekspijp begon te joepen. Dat kan natuurlijk ook, he.

stielo zei

Je moet er serieus mee opletten, met de toitoi. Het ene moment staat dat te wapperen dat het geen naam heeft. het andere moment kijkt het met bloeddoorlopen ogen naar je halsslagader...