woensdag, juli 21, 2010

Plotsklaps zit je aan de andere kant van het land, voor de niet zo aandachtige lezers, Slovenie, en dat lijkt magisch te zijn. Hoe kan dat nu, zo snel? Wel, het is eenvoudig, Slovenie is piep, pieperdepiep, piepklein. Pas op, groter dan dat Vlaanderen zal zijn als het een land wordt, en er is zeker meer te zien en te doen dan bij ons in de gezonde buitenlucht.

Als je graag in die hogergenoemde buitenlucht bent, en zeker in van die gezonde berglucht, en graag allerlei buiten activiteiten doet, dan moet je zeker eens in de zomervakantie naar Slovenie gaan. Ik ben nu van de pieperdepiep kleine kust naar Kransjka Gora gefietst, en het was prachtig. Onderweg kun je allerlei toffe dingen doen (raften, parapante, grotten bezoeken, met je voetjes in een koude bergrivier zitten terwijl je hoofd gloeit van de warmte, in de Sloveense Alpen prachtige bergtochten maken), en dat allemaal voor geen geld. Om een idee te geven, nog geen 2 euro voor een lekkere pint van een halve liter. In een week tijd kun je van de kust naar Kransjka Gora fietsen, Ljublana bezoeken en dan met de trein terug in Trieste staan, waar ons allergoedkoopste luchtvaarmaatschappij op vliegt. En je kan a volonte zuurkoolsoep met worst eten. Doen!

Gisteren was het minder plezant, ik was gestrand in Ptuj in Slovenie, met een kapotte fiets. Die werkt eerlijk gezegd niet echt mee. Als het naar beneden gaat, ja, dan moet je opeens niet meer op je pedalen duwen, maar als het wat omhoog gaat, en lastiger wordt, ho maar, dan moet je opeens dubbel zo hard pedaleren. Die fiets was al rare geluiden beginnen maken op de Vrsic (een nadeel aan Slovenie, hun woorden hebben vaak te weinig klinkers) pas, en in Ptuj viel er niet meer mee te fietsen. Er was daar echter een fietsenmaker, en die was, zoals dat in vaktermen heet, de redder in nood. Als ik in Leuven mijn fiets bij een fietsenmaker afzette, gewoon om die op orde te zetten, kostte dat minimum 100 euro, vaak om er gewoon eens naar te kijken, en hier hebben die dat in orde gebracht voor 4 euro. Het is gewoon al de moeite om naar hier te komen als je een kapotte fiets hebt...

Eigenlijk moest ik deze post beginnen met Jo reggelt, wat Hongaars is voor zoveel als goeiemorgen, want ik ben nu in Hongarije. In Zalaegerszelt denk ik, met die Hongaren ben je daar nooit zeker van. En opeens begin ik Slovenie een duur, duur land te vinden. Ik bestel hier een pint (altijd van een halve liter, ze hebben enkel kleppers) en die madam vraagt daar minder dan een euro voor. Als je nog eens een paar pinten op een en dezelfde avond wil drinken, vlieg eens rap naar Hongarije, en drink ze hier, het zal goedkoper uitkomen.

Voila, dat waren ze weer, de tips om het leven aangenamer, makkelijker en goedkoper te maken, het is nu aan jullie om er profijt uit te trekken!

1 opmerking:

Unknown zei

Ik ben al onderweg want mijn fietsken heeft nieuwe remblokjes nodig.