zondag, juli 18, 2010

Na dagen van golvende hitte is het weer hier gisteren omgeslagen, en ik zit hier met een Belgische herfst. Regen, fris, en ik heb dan maar een dagje gewacht en uitgerust om de Alpen over te steken. Morgen wordt het opnieuw beter. Goed nieuws voor jullie, want er is hier internet en voor de rest geen knijt te beleven als het weer slecht is, en hopsa, weeral een post.

In onze contreien en vooral de mijne wordt al eens vaak vergeten dat de eerste wereldoorlog ook nog ergens anders gewoed heeft (anders zou die oorlog een belachelijke naam hebben). Hier aan de Soca rivier hebben den Duits, samen met de Oostenrijker en de Hongaar gedurende 3 jaar gevochten langs de Soca rivier, tegen de Italiaander.

Het landschap is naast met bergen dan ook bezaaid met graven en monumenten voor soldaten die voor hun allerlei vaderland gevochten hebben, maar dan wel wat minder dan bij ons in de streek rond Ieper. Graven dus, bergen zijn er hier dus te meer. In tegenstelling tot bij ons is de Oostenrijker-Hongaar (want het waren vooral zij die hier vochten) er na drie jaar stelling en loopgraven oorlog in de bergen er met het derde grootscheeps offensief wel in geslaagd om door de linies van de tegenstand te breken. Al heeft het hen op langere termijn niet veel opgebracht.

Ik heb ondertussen met zoveelste bord zuurkoolsoep met een worst in op, ik eet niks anders meer, benieuwd wat dat morgen op de fiets zal geven...

3 opmerkingen:

dirk zei

scheurbuik vermoedelijk?

Gert and Ellen zei

Waar blijven de kaartjes? :-)

Unknown zei

Ah, Stielo. Ik ben echt blij dat je een ander onderwerp hebt aangesneden. Ik zit namelijk al een ganse week in een donker hoekje, pathetisch te wauwelen over lieve, kleine, knisperende kikkertjes. Ik was een instorting nabij. Maar ik ben er nu helemaal over...