zondag, juni 19, 2005

Voila, die week vakantie zit er ook al weer op. Oef. Eindelijk. Niemand heeft graag vakantie, maar het moet nu eenmaal gebeuren. Geen ontsnappen aan voor een gezonde mens, en dus ook niet voor mij.

Na twee weken op drie fietsen in het Franse hooggebergte, ziet mijn achterste er uit als een rauwe paardenbiefstuk, maar niet getreurd, mijn dijen en kuiten zien er dan weer uit als de dijen en kuiten van een raspaardje dat zonet Waregem koerse heeft gewonnen. Ik zal jullie de foto van mijn paardenbiefstuk sowieso besparen, maar misschien komt er wel nog eens eentje van mijn rennersbenen. 'k Beloof wel niks, jullie moeten scherp en hongerige wolven blijven.

Vrijdag heb ik de laatste der grote Cols beklommen, met name de Ventoux langs de kant van Bédoin, en dat in een ware knaltijd van, afhankelijk van de bron van de tijdsmeting, 2u04'44'', of 2u06'. Wat in beide gevallen uitmuntend is te noemen, gezien mijn carrure van een Flandrien en mijn tegensputterende fiets, en wat slechts iets minder is dan de beste tijd van de groep, 1u29' en een kletsje.

De mensen die er niet bijwaren hebben er niet veel aan, maar we verbleven daar bij le Géant du Provence in Verclause, in een villa met zwembad. De huisbaas was Monsieusr Bricolage, wat zich uitte in zelfontworpen poortsluitsystemen, ineengeknutselde sterren- en zonnestelselplafonds, en prachtige kunstwerken. Of het nu een Egyptisch aandoend werkje was, een kunstig uitgesneden houtwerkje, een schilderij of een fresco, Monsieur Bricolage draaide er zijn hand niet voor om.

Zo werd het toilet bijvoorbeeld gesierd door een fresco of twee, één van de savanne en van iets anders, maar het neusje van de zalm was toch het zeeschilderij in de living van de villa. Halfafgewerkt, maar toch geëncadreerd, met een zee die schuin naar beneden liep, een vogel in de lucht zonder kop, nee, ik lieg, want de lucht was er nog niet, en een nooit geziene visie op perspectief en grootte orde der dingen. Alleen al dat schilderij is de moeite waard om daarnaar toe te gaan, je krijgt er nog het schone weer, zwembad en prachtige streek gratis en voor niks bij! Allen daarheen!

Geen opmerkingen: