dinsdag, mei 10, 2005

Net als je het licht wil uitdoen, want je denkt dat je toch al alles gezien hebt, overkomt er je een dag als die van vandaag. Je moet ooit ergens iets heel fout mispeuterd hebben, want anders kun je nooit zoveel slechte karma als ik vandaag had hebben.

De dag eindigde met de zoveelste teleurstelling in het Leuvense sportplaziaans complex, waar je niet anders kan dan je hoofd schudden bij zoveel idiotie en onwil. Ze zijn onder andere een zwembad in Leuven, een Brabants stadje waar wel eens durft gefietst te worden, maar ze zetten geen fietsrekken voor hun deur. En sinds vandaag hadden ze overal op de voorgevel en pilaren bordjes geschroefd dat het verboden is je fiets tegen de gevel of pilaar te parkeren. Een mens wordt er moedeloos van, zeker na een dag waarin alles misliep.

M. wilde ook al mijn auto niet kuisen toen ik het haar vroeg, B. was nergens te bespeuren om het te vragen, en ik ben alleen moeten gaan zwemmen, wat voor een menselijke dolfijn heel, heel lastig is, want dat zijn sociale dieren bij uitstek. Kijk maar eens naar Flipper, of naar Free Willy, of Pekkie.

De dag begon anders goed, met een fijne file in het Leuvense. Tim opgepikt, en de autostrade naar Brussel op. Die potdicht zat, dus dan maar langs binnen. Ik moet het gisteren te cru verteld hebben aan mijn negen en een half jaar oude trouwe golf, niet gentil genoeg aangebracht, te weinig omfloerst, dat hij vervangen wordt als een vrouw door haar vent in een midlife crisis door een jonger, beter en strakker exemplaar, want ter hoogte van Kortenberg hield de embriallage? enbraillage? koppeling? het voor bekeken. Ik kon die nog induwen, en met de hand terug uittrekken, maar dat is niet mijn idee van autorijden. Is dat de dank die ik van mijn golf voor die jarenlange meticuleuze verzorging terug krijg? Is het nu zelfs al te veel gevraagd om een stuk techniek wat dankbaarheid te krijgen? Waar gaat dit naartoe, waar gaat de wereld naartoe! O tempes! O mores!

Gelukkig wist Tim dat er vlakbij Kortenberg een volkswagen garage was, die gebeld, en die gingen binnen de tien minuten, nee, binnen het kwartier een takelwagen sturen, naar Kortenberg, op de Sterrebeekse Steenweg, op de kruising met een andere straat. Na een halfuur opnieuw gebeld, want er was nog altijd niks in staat tot takelen te zien, maar de takelwagen was zeker onderweg verzekerden ze me. Uiteindelijk heeft de takelman na anderhalf uur gebeld, dat hij in Zaventem geraakt was, wat niet zo handig was omdat ik in Kortenberg in panne stond. Maar hij kwam nu als de bliksem af.

Om een kort verhaal lang te maken, om half twaalf op mijn werk geraakt, waar de verhuis bezig was, en ik niet binnenkon, want de deuren bleven gesloten, ook al riep je o sesame, open u. Alles wat ze je in jeugd proberen te vertellen via sprookjes, vergeet dat, want dat is toch allemaal niet waar. Fijn. Na veel vieren toch binnen geraakt, om te merken dat er geen stoelen zijn, geen dozen met je gerief, geen blad papier, niks, niet. Alleen bureau's en telefoons die niet werken. Waarna je de rest van de dag een ladenblok als stoel kan gebruiken, en je na een tijdje naar je buurman kan bellen, maar niet naar iemand anders.

's Namiddags een paar keer probern te bellen naar Obrist Garage bvba om te vragen hoe het de auto met nummerplaat DTB 097 gesteld is, maar die zijn na vandaag blijkbaar niet meer op zoek naar klanten, want niemand neemt daar een telefoon op. Om half zes toch iemand te pakken gekregen, waarbij ze me vertelden dat er eigenlijk niet veel kapot was, en dat ik mijn auto tot halfzeven kon komen ophalen.

Naar de bushalte gerend, de bus op, en naar garage Obrist. Waar de bus om 6u33 aankomt, maar na al die slechte karma heb ik eindelijk nog eens wat geluk, wat de Kortenbergse Obristjes zijn geen stipte sluiters. Er was enkel een hendeltje kapot in mijn pedaal, en ze hadden een plaatje moeten kapotmaken om daar aan te kunnen. Zo'n hendeltje kost niet veel, 12 euro of zo, en dat plaatje zelf nog minder. En of hij dan nu 269 euro mocht hebben. Het voelt fucking klote aan om iemand 269 euro te geven voor iets dat alles samen nog geen 20 euro kost, maar slechte karma is nu eenmaal slechte karma, dus dat kan er ook nog wel bij. Morgen beter!


mofo's!

PS: als je dit allemaal gelezen hebt, dan heb je echt wel te veel tijd!

1 opmerking:

Anoniem zei

pekkie is de papegaai van Suske en Wiske, niet de dolfijn. Die rol is weg gelegd voor Rosemarieke