zondag, juni 06, 2004

Wat een drukke dag...

Op zijn Quentin Tarantino's niet beginnen bij het begin, maar ergens in het midden of op het einde, of in het who cares, als er maar niet begonnen wordt bij het begin. Zonet mijn eerste dosis lariam (pillen preventief tegen de malaria) genomen. Ongewenste neveneffecten kunnen o.a. zijn: depressie, psychose, braken, diarree (net alsof Afrika je nog niet genoeg diarree geeft), bloederige dromen, stuipen (mmm, dat wil ik wel eens, denk ik), ... Voor mensen die graag alles uitpluizen tot op het bot, dit is een volledige lijst van alle mogelijke nevenwerkingen.

Nu, met diarree kan ik omgaan (remember ooit eens een vakantie in de hitte van death valley, waar ik het ferm te pakken had, vooral tot spijt van Jan die meewas). Stuipen wil ik wel eens (en kan trouwens verholpen via venkel), bloederige dromen heb ik sowieso al, braken moet lukken, psychose wil ik ook wel eens, maar er is één ding waar ik niet tegen kan. Depressie. Het hoge woord is er uit.

Om me daar tegen te wapenen heb ik gelukkig de volgende remedie tegen depressies en neuroses in de huisbibliotheek gevonden. "Geef me je hand", van Dr A.A.A. Terruwe, over bevestiging, sleutel van het menselijk geluk. De bron van depressie wordt in de eenzaamheid gelegd, dus voor Wouter en Steven die mee op reis gaan, mocht ik depressief worden tijdens de reis, ik reken op jullie om me er door te helpen. Als ik het toch blijf, weten jullie waar je de schuldigen moet zoeken. Voila, dat probleem is ook alweer opgelost.




Enkele van mijn favoriete passages uit het boekje zijn:

- Midden in het atoomtijdperk moeten we tot de ontstellende ontdekking komen, dat kweekreactoren en kernfusies alleen de dreigende ondergang van het mensdom, zoals deze nu uitdrukkelijk al gesteld wordt, niet reddend kunnen voorkomen.
- De Griekse (een apenland, trouwens) treurspeldichter Sophocles zegt: "er zijn veel vreeswekkende dingen, maar niets is meer vreeswekkend dan de mens". Zou men dit niet mogen verstaan als: "voor de onbevestigde mens is niets meer vreeswekkend dan de andere onbevestigde mens"? (het staat altijd chic om een oude Griek te quoten, zelfs al is het via een oude Nederlandse)
- Als eenmaal het geopend-zijn in de mens een gegeven is, dan moet hij dit ook kunnen beleven als zodanig; en daarom moet hij deze geopenheid behoeden.
- "Let it be - come and see" zingt de Beatle, en zou hij dit niet verstaan hebben?

En mijn all time favorite: "We weten allemaal wel wat schoenveters zijn, maar kennen wij schoenveters eigenlijk niet het allerbeste, als wij ze eens niet in onze schoenen hebben?"

Voor mensen die meer van deze auteur willen lezen, raad ik haar boek "Geloven zonder angst en vrees" aan. Een aanrader!

En voor de mensen waar ik mee fiets wil ik hier toch nog even opmerken dat één van de nevenwerkingen van lariam spierkrampen zijn. Als ik dus niet meekan, waar ik normaal gezwind zou meegegaan zijn, of meer nog, gesprongen zijn, het ligt tot 22/8 aan de lariam (want zo lang moet ik die suckers pakken).

Over fietsen gesproken, de dag is quasi begonnen met een fietstocht. Doorheen verborgen hoekjes van het wondermooie vlaamsbrabantse landschap. Doorheen het verdorven Tienen (waar je drank op het terras van 'De pub' gebracht wordt onder bewaking van Rocky, de lokale keffer). Maar vooral doorheen het wondermooie Hoegaarden. Want wat heeft er daar in het Hoegaardse veld ons pad gekruist? Een versteend woud! Jawel! Bomen van ik 'k weet niet hoe oud, niet tot stof en as wedergekeerd, maar tot steen en nog eens steen. Blootgelegd tijdens de graafwerken voor de TGV. Een mooi staaltje van hoe moderne techniek toch hand in hand kunnen gaan met verantwoorde ecologie en zin voor geschiedenis!

Na enig opzoekingswerk vind ik het volgende terug:

De geosite is in eerste instantie bedoeld voor de ontvangst van groepen onder begeleiding van een van de 15 opgeleide gidsen. Via een trapconstructie daalt de bezoeker in de geosite af door miljoenen jaren geschiedenis van de bodem en de geologische lagen. Onder aan de trapconstructie zijn nu dus zeven versteende boomstronken vrijgegraven die zowat 55 miljoen jaar oud zijn. Die boomstronken bevinden zich nog op hun oorspronkelijke vindplaats.

54,9 miljoen jaar oud, om precies te zijn, zeggen ze ergens nog. En in een brochure van de NMBS slechts één schamele foto van het magistrale versteende bos van Hoegaarden op het net kunnen terugvinden (terwijl er zoveel filth op het net staat). Waar gaat de wereld toch naartoe? Om het met mevrouw Terruwe te zeggen: "We weten allemaal wel wat schoenveters zijn, maar kennen wij schoenveters eigenlijk niet het allerbeste, als wij ze eens niet in onze schoenen hebben?"


Versteend bos van Hoegaarden

Geen opmerkingen: