zondag, december 03, 2006

Ik ben volop Hongaars aan het leren, want je kan nooit weten wanneer je eens in Hongarije beland, dat gebeurt vroeger of later toch eens. Dat leren, dat doe ik aan de hand van mijn geheugen, een boekje en een cd-rom.

Via die cd-rom kan ik nu al ja en nee zeggen in het Hongaars (wat trouwens een pokke moeilijke taal is, geen enkel woord toont maar enige gelijkenis met een woord uit gelijk wel andere taal, behalve als het iets totaal anders wil zeggen, om je nog meer te verwarren, precies alsof er zo'n waarschuwing als bij de films met Hongaars meekomt, dat iedere gelijkenis met bestaande personen op toeval berust), en kan ik al tellen tot aan twintig.

Die cd-rom, die heet TalkNow Plus, is van het bedrijf Eurotalk Interactive, maar is nu al een kat in een zak. Volgens die cd-rom voor beginners heeft het Hongaars behalve het woord is (van in het Hongaars voor de geïnteresseerden) geen enkel werkwoord, want dat wordt er toch niet vernoemd.

Ben ik dan zo veeleisend geworden dat ik werkwoorden in een taalcursus verwacht? Ligt het aan mij dat ik denk dat iedere taal best wel een werkwoord kan gebruiken, om bijvoorbeeld, ik ben hier aan het freewheelen, een zin te vormen? het dan zo vreemd dat ik een werkwoord, om me beter te? Of dat niet nodig, en iedereen me zo ook wel? Ik een klein experiment, en of ik mijn posts op mijn blog niet serieus kan. Dat mij en jou tijd, en dat we allemaal wel tekort. Niet?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Gonhaars?
Wat dacht je van een cursus Nederlands?

Anoniem zei

ik gou vooral van een taal waar werkwoorden zullen worden geweest zijn komen te gaan!

stielo zei

Pfft, al die schrijffauten in die commentaren, ik dacht dat ik slimmere lezers had...