dinsdag, februari 22, 2011

Vers van de pers nieuws is dat ik in het zuid eiland van Nieuw Zeeland ben. Zonet heb ik met een boot de oversteek van Wellington naar Picton gewaagd, en die boot zag er verdacht veel uit als een Noorweegs schip.



De natuur zag er verdacht veel uit als Noorweegse natuur, en het voelde als Noorwegen in de zomer. Voor zij die nog niet de stommiteit begaan hebben om in de zomer naar Noorwegen te gaan, dat is koud, mistig en nat.




Het plan was om van Picton met de bus naar Dunedin te gaan, en dat zou dan over Christchurch gegaan zijn. Nieuw Zeeland is niet direct onder te brengen in de categorie van overbevolkte landen, 't is 20 keer zo groot als Belgie, en er zijn amper 4 miljoen Kiwi's. Mensen, niet het fruit, daar zijn er een heleboel meer van, of vogels, daarvan denk ik dat er geen zijn. Soit. 75% woont op het Noord Eiland. Daarvan woont zowat de helft in Auckland. Van die 25% die op het zuid eiland woont woont zowat de helft in Christchurch, en het is dan verwonderlijk dat het meeste transport over Christchurch gaat.

Christchurch is echter getroffen door een aardbeving, en de eerste berichten zijn dat er een heleboel slachtoffers zijn, en dat er heel veel in puin ligt. Niet direct het moment om daar naartoe te trekken, als het al mogelijk zou zijn. Dus gaat het nu naar de westkust (die net zoals in Belgie trouwens het mooiste stuk van de kust is), en ik zie wel waar ik uitkom.

7 opmerkingen:

Jeroen G zei

Man, ik ben echt blij dat ik dit lees! Vanmorgen toch meteen aan u moeten denken, toen ik het nieuws hoorde.

Nu, de Westkust is inderdaad beter. Rep u maar naar Abel Tasman National Park, en ga eens zee-kayakken langs de gouden stranden en tussen de zeeleeuwen. Geweldige streek!

Van die overtocht met de ferry herinner ik me vooral dat ik heel de tocht met dichtgeknepen lippen naar de horizon heb zitten staren, in de hoop dat mij niet hetzelfde lot te wachten stond als de mensen die ik achter mij hoorde. Die grote ferry leek maar een speelgoedbootje in dat tochtgat. En anders dan jij heb ik geen zeemansbenen ;-)

miet zei

Ik vond dat boottochtje anders best wel gezellig!

Ga na Abel Tasman, Franz Jozef maar de groeten doen!

Unknown zei

Dat scheelde dus echt niet veel, pfff. Ik denk dat ik toch maar thuis blijf...

Josefien zei

Zo ben ik ook eindelijk nog eens op je blog beland. Oefkens, ja!

Amuseer je daar nog!

Tessa zei

Toch ook even komen kijken of je nog alive and biking bent.

stielo zei

Nog altijd levend, al ben ik vandaag gaan wandelen.

Over een dag of 2 passeer ik in Christchurch, benieuwd of ik dat ga overleven...

karlien zei

het voordeel van zo'n aardbeving: de mensen denken nog es aan u he ;-)

wens de mensen daar maar veel sterkte!