maandag, november 21, 2005

Opgepakt worden door de flikken, het doet de herinneringen aan die goeie oude tijd dat ik nog met Molotov cocktail en baseballbat over straat liep terug opborrelen. In Leuven is het niet zo gemakkelijk om opgepakt te worden, toch tenminste niet zonder studentenkaart, maar in Gent volstaat het om je auto ergens te parkeren, en gegarandeerd, vijf minuten later word je door een flik in burger opgepakt.

Ik had zaterdagavond met mijn zus afgesproken, en met dat ik Gent niet zo goed ken, was dat ergens aan een straat na de afrit naar Gent centrum. Ik was te vroeg of zij te laat, en ik parkeerde mijn auto in de Frans Spaestraat of zoiets. Met dat ik te vroeg was, ben ik na alles in mijn auto bepoteld te hebben dat ik kon bepotelen, uitgestapt, en heb ik die Frans Spaestraat eens nader bekeken. Op de hoek van de straat werd ik door een mollig ventje met een snor vastgescheerd, met de melding dat hij van de politie was, en of ik wel eens mijn identiteitskaart wou bovenhalen. Ik had echter net een boekje over Praag gelezen, en als je dat boek mag geloven loopt het daar vol met namaakflikken, dus mocht hij zich eerst zelf wel eens identificeren. Dat er iets vuil technologisch in zijn oor zat kon me niks schelen, iedere yup heeft wel iets technologisch inzijn oor.

Nadat hij zijn badge had bovengehaald heb ik dan mijn paspoort bovengehaald, en gevraagd of hij wel besefte met wie hij te maken had. Dat hielp niet echt, en er begon een kruisverhoor. Dat ik niet van Gent was, en waarom ik dan wel nu in Gent was. En dat dat raar was, niet van Gent zijn, en te staan lanterfanten in de Frans Spaestraat. Toen vroeg ik om een advocaat, maar daar kon die ook al niet mee lachen. Uiteindelijk kon ik die mens wel overtuigen dat ik geen crimineel was, en moest ik nog wat tussen zijn drie collega's blijven staan. De reden dat hij me vastgescheerd had, was dat ik mijn auto voor het huis geparkeerd had waar de flikken net gingen binnenvallen. Dat was met stormram en bivakmutsen op, en in totaal liepen er een twintig flikken rond.

En toen mocht ik gaan, en wat later zag ik die flikken in hun auto stappen. In tegenstelling tot wat ze je in flikken willen doen geloven rijdt een flik in Gent niet rond in een Toyato, maar in zware Volvo's en BMW's. En ze heten ook niet Britt, want dat waren over het algemene potige venten waar je liever niet tegenaan loopt.

En toen kon ik naar Gabriel Rios gaan kijken, en tal van andere groepen. Hoera!

Geen opmerkingen: