zondag, juni 27, 2010

Af en toe zal ik hier reclame maken voor betalende reistips (die kunnen je dan mits betaling toegestuurd worden, je moet je geld ergens mee verdienen),  en geweldig zelden (dit is zo'n zeldzaam moment, koester het) zal ik hier gratis en voor niks een reistip neerschrijven, door iedereen naar hartelust te gebruiken die de moeite doet om hier een kijkje te komen nemen.

Tip nummer 1: verdwalen is nooit moelijk, en al zeker niet in Hongarije. Schrijf de straat waar je verblijft op.

Wat de doorsnee Hongaar ook moge beweren, Hongaars is geen gemakkelijke taal. Niet alleen omdat er geen jota gelijkenis met de in Europese contreien gangbare talen is, maar vooral doordat ieder woord een willekeurige sequentie lijkt van 5 dezelfde medeklinkers en de klinker e. En om helemaal juist te zijn, soms eens een a of een o. En ieder woord minimaal 5 lettergrepen heeft.

Een voorbeeld van een willekeurige zin in het Hongaars:

Én nem szeretem ezt a helyet, ez hideg és nedves itt, és nem tudom megérteni, cseppet a nyelv beszélnek itt.

És miért oh, miért is nem hozott esőt kabát, miért gondoltam, hogy ez nem esik az e?

Ik ben hier nu in Szeged, een stadje op de grote Hongaarse laagvlakte, een streek een beetje vergelijkbaar met onze polders, maar dan met meer paprika velden en meer Hongaren, en ook al had ik hard mijn best gedaan om mijn straatnaam te onthouden, ik was die kwijt 5 stappen nadat ik de straat achter me gelaten had.

Als het dan nog regent en amper 15 graden is, wordt het al vlug verstaanbaar dat je al wenend aan een politiekantoor staat, je snikkend om je papa en mama vraagt, en zegt dat je ze de laatste keer bij de paal met de strandbal op hebt gezien. En dat je jezelf voorneemt om de volgende keer de straatnaam op te schrijven.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

ik ben al blij dat je het blogadres nog kent. Kussenem sepem!

Unknown zei

Nem tudod megvásárolni esőkabát? Szeretném az eső, hogy jöjjön ide, mert túl meleg. Sok szórakozást ott!

stielo zei

een dag later was ik al verschoeperd. Mijn neus is al 1 keer verveld op vakantie, ben benieuwd hoe vaak dat nog zal gebeuren....

Anoniem zei

Als alles lijkt tegen te zitten, bedenk dan dat het vliegtuig opstijgt tegen de wind in en niet met de wind mee.