maandag, september 23, 2013

Sinds de bankencrisis van 2008 weet ik tot mijn scha en schande dat goede huisvader aandelen niet zonder risico zijn, en heb ik geleerd dat diversificatie in 's mans financiƫle portefeuille belangrijk is. Ach, had ik vroeger maar beter opgelet in de les.

Grijze oude instellingen zijn niet beter dan nieuwe ondernemingen. Het avondland is niet beter dan nieuwe opkomende markten of Aziatische tijgers. Hopla, je krijgt hier financieel advies alsof het niks is.

Als gevolg van al die wijze lessen ben ik sinds maart dit jaar mijn eigen bank begonnen, Stielo Financials Holdings Incorporated. Als de banken het niet doen zoals het hoort, doe je het gewoon zelf. Met SFHI investeer ik vooral in jonge ambitieuze ondernemers in Aziƫ.

Sinds kort heb ik van mijn eerste klant een foto gekregen van mijn investering. Bernie is Cambodjaan, ziet er jofel uit, ietwat betrouwbaar, en had geen geld om zijn eigen tuk tuk bedrijf te kunnen starten.

Hij is de jongste van 12 kinderen, en was voorbestemd om de rijstboerderij van zijn ouders voort te zetten. Dat vond hij geen ideale toekomst, en als kind is hij thuis weggelopen, naar een klooster. Daar heeft hij van een monnik Engels geleerd. Die monnik had dan weer Engels geleerd in vluchtelingen kamp in Thailand, op de vlucht voor de Rode Khmer. Na van alles en nog wat is Bernie begonnen als gids in Battambang, gekend van de bamboe trein en de vleermuizen, met een gehuurde tuk tuk. En daar ben ik hem tegengekomen.

Hij had een vriendin, maar in Cambodia kun je enkel trouwen als je een gigantische bruidschat betaalt, en dat had hij niet. Weg vriendin dus. Hij kon geen tuk tuk kopen, hij had het geld niet, en niemand wou hem geld lenen. En als ze het al zouden lenen, dan zou het tegen een astronomische rente zijn. De huur van een tuk tuk is er ook zo duur, dat hij enkel geld overhield om van te leven. Dus ben stom geweest en heb ik het risico genomen. Ik heb hem het geld geleend dat hij nodig had om zijn tuk tuk te kopen.

Ik had er een tijdje niks meer van gehoord, en ik dacht al dat ik een idiote toerist was geweest (voor de goede verstaander, dat ben ik nog altijd). Maar hopsa, nu heeft hij een tuk tuk gekocht, en is hij in Battambang aan het rondtuffen op zijn eigenste tuk tuk. Al stoot hij wel vaak zijn hoofd tegen het dak van de tuk tuk, want die is niet zo groot.



Mocht je in Battambang in Cambodia zijn, laat je dan enkel rondrijden door de tuk tuk van Bernie. En doe hem mijn groeten.

Geen opmerkingen: